joi, 8 august 2013

Modificări aduse Codului Fiscal


In Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490/2.08.2013, a fost publicată Ordonanţa Guvernului nr. 16/2013 prin care au fost aduse o serie de modificări şi completări Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

În articolul de mai jos, prezentăm principalele modificări reglementate de actul normativ menţionat referitoare la cota redusă de taxă pe valoarea adăugată (TVA), operaţiunile pentru care se aplică măsurile de simplificare la TVA şi accizarea altor categorii de produse, prevederi care se vor aplica începând cu 1 septembrie 2013.

1. Se aplică cota redusă de TVA de 9% la livrarea de bunuri cum sunt:

- toate sortimentele de pâine, precum şi următoarele specialităţi de panificaţie: cornuri, chifle, batoane, covrigi, minibaghete, franzeluţe şi împletituri, care se încadrează în grupa de produse de brutărie la codul CAEN/CPSA 1071;

- făină albă de grâu, făină semialbă de grâu, făină neagră de grâu şi făină de secară, care se încadrează la codul CAEN/CPSA 1061;

- triticum spelta, grâu comun şi meslin, care se încadrează la codul NC 1001 99 00 şi secară, care se încadrează la codul NC 1002 90 00.

2. Se aplică măsurile de simplificare (taxarea inversă) prevăzute la art. 160 din Codul Fiscal şi pentru următoarele operaţiuni:

- livrarea de energie electrică către un comerciant persoană impozabilă.

Comerciantul persoană impozabilă reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de gaz, de energie electrică şi de energie termică sau agent frigorific, o reprezintă revânzarea de astfel de produse şi al cărei consum propriu de astfel de produse este neglijabil.

Pentru a aplica taxarea inversă, furnizorul de energie electrică trebuie să obţină din partea cumpărătorului dovada că acesta este un comerciant persoană impozabilă, respectiv:

- licenţa de furnizare a energiei electrice, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei Electrice, care atestă calitatea de comerciant de energie electrică a cumpărătorului;

- declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că activitatea sa principală, în ceea ce priveşte cumpărările de energie electrică o reprezintă revânzarea acesteia şi consumul său propriu din energia electrică cumpărată este neglijabil.

- transferul de certificate verzi.

Potrivit art. 2 lit. h) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de producere a energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, certificatul verde reprezintă titlul ce atestă producerea din surse regenerabile de energie a unei cantităţi de energie electrică.

Atenţie! Prevederile referitoare la aplicarea taxării inverse pentru livrările de cereale şi plante tehnice, livrarea de energie electrică şi transferul de certificate verzi se aplică până la 31 decembrie 2018 inclusiv.

3. Vor fi supuse accizelor extinzându-se sfera produselor cu acciză nearmonizată următoarele categorii de bunuri:

- bijuterii din aur şi/sau platină cu codul NC 7113 19 00, cu excepţia verighetelor. Acciza este de 1 euro/gram pentru bijuteriile cu până la 14 K şi de 2 euro/gram pentru cele de peste 14K.

- confecţii de blănuri naturale, cu codurile NC: 4303 10 10 şi 4303 10 90. Acciza este între 50 şi 1.200 euro/bucată, în funcţie de costul de achiziţie sau producţie al blănurilor.

- iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni cu sau fără motor pentru agrement, cu codurile NC: 8903 91, 8903 92 şi 8903 99, cu excepţia celor destinate utilizării în sportul de performanţă. Acciza este între 500 euro/metru liniar pentru iahturile şi navele care au lungimea egală sau mai mare de 8 metri şi de 10 euro/CP pentru navele cu motor peste 100CP.

- autoturisme şi autoturisme de teren, inclusiv cele importate sau achiziţionate intracomunitar noi sau rulate, cu codurile NC: 8703 23, 8703 24 şi 8703 33, a căror capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3.000 cm cubi. Acciza este de 1 euro/cm cub.

- arme de vânătoare şi arme de uz personal, altele decât cele de uz militar sau de uz sportiv, cu codurile NC: 9302 00 00, 9303, 9304 00 00. Acciza este între 50 şi 1.500 euro/bucată, în funcţie de costul de achiziţie al armelor.

- cartuşe cu glonţ şi alte tipuri de muniţie pentru armele de vânătoare şi armele de uz personal, cu codurile NC: 9306 21, 9306 29, 9306 30. Acciza este între 0,1 şi 0,4 euro/bucată.

4. Începând cu 1 septembrie 2013, s-a majorat şi acciza la alcoolul etilic de la 750 euro/hl alcool pur la 1.000 euro/hl alcool pur.

Principalele modificări reglementate de actul normativ menţionat referitoare la deducerea cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferente achiziţiilor efectuate de contribuabilii declaraţi inactivi şi de cei cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA, din oficiu, în perioada în care nu au un cod valabil de TVA, prevederi care se aplică începând cu 5 august 2013.

1. Contribuabilii declaraţi inactivi conform art. 78^1 din Codul de Procedură Fiscală, care efectuează achiziţii de bunuri şi/sau servicii în perioada în care nu au un cod valabil de TVA iar aceste achiziţii sunt destinate operaţiunilor care urmează a fi efectuate după data înregistrării în scopuri de TVA care dau drept de deducere, au dreptul să ajusteze în favoarea lor taxa aferentă:

- bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate, constatate pe bază de inventariere, în momentul înregistrării;

- activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, aflate în proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul activelor corporale fixe, altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă valorii rămase neamortizate la momentul înregistrării. În cazul bunurilor de capital se aplică prevederile art. 149 din Codul Fiscal.

- achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit înainte de data înregistrării şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată.

Taxa ajustată se înscrie în primul decont de taxă depus de persoana impozabilă după înregistrarea în scopuri de TVA sau într-un decont ulterior.

Potrivit prevederilor actului normativ beneficiarii, persoane impozabile, care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile aflate în procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei declarate inactive, beneficiază de deducerea TVA aferente achiziţiilor efectuate.

Contribuabilii inactivi prevăzuţi la art. 78^1 din Codul de Procedură Fiscală cărora le sunt incidente prevederile de mai sus sunt:

- cei nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;

- cei se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;

- organele fiscale au constatat că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat.

2. Contribuabilii cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) din Codul Fiscal care efectuează achiziţii de bunuri şi/sau servicii în perioada în care nu au un cod valabil de TVA, iar achiziţiile efectuate sunt destinate operaţiunilor care urmează a fi efectuate după data înregistrării în scopuri de TVA care dau drept de deducere, au dreptul să ajusteze în favoarea lor taxa aferentă:

- bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate, constatate pe bază de inventariere, în momentul înregistrării;

- activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi activelor corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de inventariere, aflate în proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul activelor corporale fixe, altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă valorii rămase neamortizate la momentul înregistrării. În cazul bunurilor de capital se aplică prevederile art. 149 din Codul Fiscal.

- achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit înainte de data înregistrării şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această dată.

Taxa ajustată se înscrie în primul decont de taxă depus de persoana impozabilă după înregistrarea în scopuri de TVA sau într-un decont ulterior.

Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile aflate în procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 153 lit. b) - e) din Codul Fiscal, beneficiază de dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de la aceşti contribuabili.

Contribuabilii prevăzuţi la art. 153 alin. (9) lit. b) - e) din Codul Fiscal cărora li se aplică prevederile menţionate mai sus sunt:

- persoanele impozabile care au intrat în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerţului, potrivit legii, de la data înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului;

- persoanele impozabile ai căror asociaţi/administratori sau persoana impozabilă însăşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- persoanele impozabile care nu au depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxă;

- persoanele impozabile care în deconturile de taxă depuse pentru 6 luni consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, şi pentru două perioade fiscale consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii, realizate în cursul acestor perioade de raportare.

3. Potrivit noilor prevederi organul fiscal competent va anula înregistrarea în scopuri de TVA din oficiu a persoanelor impozabile, societăţi comerciale, numai în situaţia în care asociaţii majoritari sau asociatul unic au înscrise în cazierul fiscal fapte şi/sau infracţiuni pentru care s-a dispus atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre judecătorească.

În acest context, în cazul societăţilor comerciale ai căror asociaţi din cauza cărora s-a dispus anularea înregistrării în scopuri de TVA nu sunt majoritari la momentul solicitării reînregistrării, persoana impozabilă poate solicita reînregistrarea chiar dacă nu a încetat situaţia care a condus la anularea înregistrării în scopuri de TVA.

4. Au fost abrogate prevederile potrivit cărora persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, din oficiu, ca urmare a nedepunerii niciunui decont de taxă pe parcursul unui semestru calendaristic, după prima abatere puteau fi reînregistrate în scopuri de TVA numai după o perioadă de 3 luni de la anularea înregistrării iar în cazul în care abaterea se repeta organul fiscal nu ar mai fi aprobat eventuale cereri ulterioare de reînregistrare în scopuri de TVA.

De asemenea, a fost abrogată prevederea potrivit căreia persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA din oficiu ca urmare a nedeclarării de operaţiuni în deconturile de TVA depuse pe parcursul unui semestru calendaristic puteau depune o cerere de reînregistrare în scopuri de TVA în maximum 180 de zile de la data anulării.


Sursa: www.finantevalcea.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu